Główną przyczyną wydawało się zamarzanie. Jednakże wątpliwości wywoływał fakt, że rysy pojawiały się nieraz dopiero po kilku latach, a nie w czasie pierwszej zimy po wybudowaniu mostu. W tej sytuacji podjęto zakrojone na szeroką skalę badania laboratoryjne i na obiektach spękanych. Wyniki tych badań można streścić następująco (Donczenko, Sieregin, Zacharow, 1957): Szerokość rys wynosiła w zasadzie od 0,1 do 3 mm. W miejscach rys szerokości większej niż 1 mm stwierdzono intensywną korozję osłonek kanałów, a w miejscach niewystarczającego wypełnienia kanałów ...
W bardzo wielu krajach środkowej i zachodniej Europy urządzenia sieci kanałów wodnych i uregulowanych rzek, oraz związanych z nimi portów, zostały już doprowadzone do bardzo wysokiego poziomu technicznego. Natomiast w Polsce, z niewielkim wyjątkiem niektórych urządzeń na obszarach zachodnich państwa, jest ta dziedzina techniki przeważnie jeszcze w stanie niemal pierwotnym. Dotychczas został uczyniony pierwszy znamienny krok — powstał wielki port morski w Gdyni, który od razu po kilku latach istnienia, wstąpił w szereg najlepiej urządzonych i technicznie wyposażonych portów...
Poprawnie zaprojektowana konstrukcja sprężona może ewentualnie mieć na powierzchni betonu rysy, ale szerokości nie przekraczającej dopuszczalną. W głąb konstrukcji szerokość rys się zmniejsza. Ponadto cięgna sprężające są otoczone siatkami zbrojenia miękkiego, umieszczonymi bliżej powierzchni betonu. Łącznie daje to dobre zabezpieczenie cięgien przed korozją. Istotną rolę w zabezpieczeniu cięgien sprężających przed korozją spełnia zaczyn iniekcyjny w kanałach kablowych. Niebezpieczeństwo wystąpienia zjawisk zmęczeniowych w konstrukcjach z betonu spr...