Niepomiernie szybki rozwój kolejnictwa przypadł chronologicznie na ten sam okres, kiedy zanikła wiedza urbanistyczna, kiedy podupadły umiejętności i oby- czaje, oraz dobre tradycje budowlane i urbanistyczne wieków ubiegłych, a nie zbudziła się jeszcze nawet w najmniejszym stopniu świadomość wielkich zagadnień społecznych, technicznych i gospodarczych, którym ma sprostać miasto wieku XX, Druga połowa wieku XIX jest jednocześnie okresem przytłaczającej przewagi interesów władz i administracji państwowej ponad interesami miasta ...
Przykładem jest wiadukt w Rykach nad linią kolejową, na drodze państwowej Warszawa-Lublin, który po 7 latach użytkowania musiano rozebrać ze względu na uszkodzenia (Pomykała, 1984). Wiadukt zawierał 12 przęseł rozpiętości po 15 m. Konstrukcją przęseł były belki prefabrykowane Płońsk, sprężone splotami strun, podpory - także prefabrykowane - zawierały po dwa żelbetowe słupy i oczep. Korozja uszkodziła płyty chodników, prefabrykowane poprzecznice podporowe, końce belek i beton w zamkach łączących ich półki, całkowi...
Nie ulega wątpliwości, iż każdy przedmiot, który widzimy, bądź nawet użytkujemy, musiał być kiedyś przez kogoś zaprojektowany. Niektóre przedmioty nie podlegają pod pojęcie design, ponieważ zostały wykonane w bardzo małych ilościach, czasem powstał tylko jeden egzemplarz danej rzeczy. Design łączy się przede wszystkim z przedmiotami, produkowanymi w fabrykach, które spełniają różne role – na przykład użytkową. Design łączy się także z przestrzenią, pojmowaną jako zarówno wnętrze instytucji publicznej, terenu ...