Jednakze i fundamenty palowe nie zawsze zapewniaja bezpieczenstwo mostu

Filed Under: Bez kategorii    by: admin

Pierwszy most Londyński z XII w. w czasie swego 700-letniego istnienia wymagał stałej naprawy podpór, które osiadały zarówno wskutek znacznej prędkości przepływu Tamizy, powodującej podmywanie podpór jak i z powodu nadmiernego obciążenia mostu opartymi na nim budynkami. Podobnie też fundamenty paryskiego Pont Neuf (XVI w. ) wymagały naprawy w krótkim czasie po jego wybudowaniu, chociaż po raz pierwszy przy projektowaniu fundamentów mostu powołano grupę ekspertów, która zadecydowała o sposobie ich wykonania. Wbrew opinii jednego z ekspertów, powzięto niewłaściwą decyzję zastosowania rusztu drewnianego zamiast pali . Jednakże i fundamenty palowe nie zawsze zapewniają bezpieczeństwo mostu, a uszkodzenia takich fundamentów bywają groźne, bo są nieoczekiwane. Jeżeli podpora jest posadowiona bezpośrednio w gruncie holoceńskim, to nawet częściowe podmycie na ogół powoduje widoczne przemieszczenie podpory. Jeżeli natomiast podpora spoczywa na palach, wtedy ruchy podpory pojawiają się dopiero przy dużym zagrożeniu jej stateczności. Wydawać się może, że fundament ma wystarczającą nośność, gdyż pale zwykle z łatwością przenoszą obciążenia pionowe. W rzeczywistości jednak taka podpora może być na granicy równowagi. Pale o nie dużych średnicach mają bowiem stosunkowo małą wytrzymałość na obciążenie poziome. [hasła pokrewne: wniosek o przyłączenie do sieci gazowej, czym malować drewno, silver bridge katastrofa ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: czym malować drewno silver bridge katastrofa wniosek o przyłączenie do sieci gazowej

© Copyright 2018 meble ogrodowe technorattan All Rights Reserved
Redakcja