Ruch samochodowy

Filed Under: Bez kategorii    by: admin

Samochód zaczyna się rozwijać powoli i nieśmiało jeszcze przed pierwszą wojną światową. Dzięki wszechstronnemu udoskonaleniu motoru spalinowego w czasie wojny zyskuje coraz większe rozpowszechnienie. Jednocześnie zaczyna odgrywać coraz wiekszą role w ruchu osobowym i towarowym śródmiejskim. Łącznie z ruchem autobusów wpływa on w sposób charakterystyczny na budowę miasta, powodując ulepszenie bruków, porządkowanie ruchu ulicznego itp. Dla miast największych tj. paromilionowych, środki wyżej wymienione nie dają już wyników zadowalających tak pod względem pojemności pojazdów, jak i pod względem ich szybkości. Rozwijają one odrębne systemy komunikacyjne, oparte na wspomnianych już projektach londyńskich i nowojorskich kolei parowych pod- i nadziemnych. I tu nowoczesna elektrotechnika otworzyła nowe horyzonty. Jak tramwaj elektryczny, tak samo prymitywne kolejki parowe przetworzyły sie w udoskonalone kolejki kombinowane nad- i podziemne. Londyn i New York na czele, a za nimi kilka innych milionowych miast w Europie i Ameryce zaczęły tworzyć już w końcu wieku XIX nowoczesne systemy najbardziej masowej i najszybszej komunikacji dwupoziomowej budując te kolejki zwane z francuska «metro». Cechą charakterystyczną tego typu sieci komunikacyjnej jest dogodność i niemal absolutne bezpieczeństwo wynikające z prowadzenia linii niezależnie od ruchu ulicznego, a częściowo i zabudowy powierzchni miasta; jego cechę ujemną stanowi nadzwyczajna kosztowność spowodowana trudnościami technicznymi i ograniczająca możność stosowania jego do największych tylko i najbogatszych miast kuli ziemskiej. Charakterystyka techniczna poszczególnych wyżej wymienionych Środków i sieci komunikacyjnych będzie podana w dalszych rozdziałach pracy niniejszej. Tu jednak winniśmy podkreślić ogromne bogactwo form technicznych, w jakich się skrystalizowały wpływy czynnika komunikacji w wieku XIX i XX. Obok odwiecznych form żeglugi morskiej i rzecznej oraz pieszego i konnego ruchu ulicznego wyrosły potężne dziedziny techniki i gospodarstwa państwowego i miejskiego, które nałożyły swe przemożne i nie zatarte piętno na mieście dzisiejszym. [przypisy: bramki rozsuwane , styropian spadkowy , przeciski pod drogami ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bramki rozsuwane przeciski pod drogami styropian spadkowy

© Copyright 2018 meble ogrodowe technorattan All Rights Reserved
Redakcja