Trakcje elektryczne

Filed Under: Bez kategorii    by: admin

Trakcje elektryczne znacznie oszczędniejsze w budowie, bardziej elastyczne pod względem sposobu prowadzenia linii, nadawały się do celów i potrzeb ruchu podmiejskiego. Ze względu na lekkość taboru i niewielką szybkość mogły być prowadzone nawet w ulicach miejskich wzdłuż jezdni. Po paru dziesiątkach lat swego rozwoju z chwilą wprowadzenia trakcji elektrycznej, zaczęły szybko tracić na znaczeniu w zakresie komunikacji podmiejskiej, oddając częściowo swe urządzenia i trasy linii dla nowego systemu komunikacyjnego — kolejek elektrycznych. Rola tych ostatnich wzmaga się coraz bardziej. W miarę rozrostu miast i wzrostu ich liczby w krajach europejskich maleją odległości między miastami, a znacznie wzrastają potrzeby komunikacyjne. Ogromna elastyczność kolejki elektrycznej, łuki o małych promieniach, łatwe przezwyciężanie ostrych wzniesień i elastyczność taboru, tworzą z nich najbardziej nowoczesny środek komunikacji miejskiej, podmiejskiej i — w coraz wyższym stopniu — międzymiastowej. Przyczyniają sie do tego i inne właściwości: brak zanieczyszczenia powietrza, jakie ma miejsce przy spalaniu węgla w parowozach, cichość ruchu i — w znacznie jeszcze wyższym stopniu — centralizowanie źródeł energii w postaci wielkich okręgowych elektrowni wodnych lub węglowych. Obsługują one obszerne terytoria, co daje łatwość zasilenia linij kolejek; przechodzących z natury rzeczy przez obszary konsumujące i dla innych celów duże ilości prądu elektrycznego. Szybko zwiększające sie powierzchnie miast i ich zaludnienie wywolały powstanie potrzeb komunikacyjnych w nieznanej niemal dotychczas dziedzinie: ruchu czysto Śródmiejskiego. I tu technika wieku XIX dala cały szereg rozwiązań. Poczatkowo, w pierwszej połowie wieku, powstają sieci ruchu dyliżansów — omnibusów, oczywiście konnych. Z chwilą wynalezienia kolei z taborem jadącym po szynach, zaczynają się przetwarzać omnibusy w tramwaje konne. W ten sposób miasto drugiej połowy wieku XIX rozporządza już dwiema sieciami ruchu Śródmiejskiego: tramwajami konnymi i omnibusami. [hasła pokrewne: meble kuchenne na wymiar , meble młodzieżowe , przeciski pod drogami ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: meble kuchenne na wymiar meble młodzieżowe przeciski pod drogami

© Copyright 2018 meble ogrodowe technorattan All Rights Reserved
Redakcja